Tillykke! Du er i live!

“Men kan man dø af stillesiddende arbejde?” Det var Mette Horns spørgsmål til mig i udsendelsen “Tillykke! Du er i live.” – som blev vist d. 13. november 2014 på DR3. Og ja – jeg må desværre fortælle hende, at stillesiddende adfærd i en stor del af dagen øger risikoen markant for at dø for tidligt. (Se med ved at klikke i billedet til højre – hele udsendelsen er ganske underholdende – men mit indslag om stillesiddende arbejde starter ved ca. 23:00.)

Ergonomi handler ikke kun om ryg og musearme!

Mange tror fejlagtigt, at “jeg har det fint – jeg har ikke smerter – jeg er aktiv i min fritid – jeg behøver ikke tage hensyn til ergonomien” …. Det er simpelthen fantastisk og bliv ved med det, men det er bare ikke hele historien.
Der hvor forskningen koncentrerer sig nu er ikke ved det mekaniske i ryggen og armen men mere ved alle de processer, der sker eller rettere IKKE sker i kroppen, når vi er stillesiddende, både på arbejde og i vores fritid. Efter 60-90 minutter mindskes bl.a. blodets evne til at udskille fedt og sukker, og det gælder ALLE – også dem, der løber 10 km efter arbejde. Ingen bør sidde stille mere end 1 time af gangen – musklerne skal aktiveres hyppigt i løbet af dagen.
Det er af rent fysiologiske årsager at stillesiddende adfærd sidestilles med rygning – og skal betragtes som lige så stor risikofaktor i forhold til livsstilssygdomme. Se bl.a. artikel her: Rejs dig op – og lev længere.

Det gælder om at holde sig i gang i løbet af arbejdsdagen. At bruge sit hæve-sænke bord er f.eks. en af løsningerne, som vi alle kan gøre fra og med NU! Minimum 4 gange dagligt – og længden er underordnet: 7-10 minutter, kvarter, halv time … det bestemmer du og din krop. Og det er langt bedre at stå op 4 gange i et kortere tidsinterval end at stå op en halv arbejdsdag. VARIATIONEN er det, der skal til.

Posted in Alle, Blog.