Arbejdet i storrummet … hvordan kan det optimeres?

- Fokus på fordelene / Anerkend ulemperne

Stor-rummet er kommet for at blive - også selvom det ofte er udskældt og mange medarbejdere ikke synes, det er optimalt. Spørger man de medarbejdere, der arbejder i storrum, så viser undersøgelser, at støj og afbrydelser er blandt de største gener, og det påvirker trivsel, produktivitet og energien i rummet.

Hvad skal der til for at gøre arbejdsforholdene lidt bedre i storrummet? Ofte er det faktisk få tiltag, der kan gøre en virkelig stor forskel - men det er langt fra alle steder, at disse tiltag er sat i værk.

Hvad ville det betyde, hvis der var en praktisk tilgang, hvor forholdene kunne forbedres gennem 4 steps:

  1. Forudsætninger, herunder indretning og organisering
  2. Støj og forstyrrelser
  3. Fælles leveregler
  4. Personlige strategier

Alle 4 områder skal vurderes i forhold til 4 væsentlige kriterier:

  • Faglig udvikling og videndeling
  • Reducere forstyrrelser (auditivt - visuelt)
  • Sikre sociale relationer
  • Respekt for at vi alle er forskellige

Dette leveres som oplæg til at sætte processen i gang eller decideret workshop, hvor vi sætter lidt mere tid af til at komme i gang med arbejdet.

Udbyttet af oplæg / workshop er at skabe bedre arbejdsforhold i storrummet - med øget effektivitet og færre frustrationer til følge.

Oplæg kan udformes som

  • gå-hjem-møde
  • workshop (mere praktisk orienteret, evt. i samarbejde med samarbejdspartner)
  • kort oplæg i storrummet (f.eks. som del af ergonomisk gennemgang)

Det er væsentligt at afstemme prioriteringen og vægtningen af oplægget til de forhold, der er gældende i virksomheden. Vi skal have fokus på det, vi hver især og sammen kan justere og forbedre her og nu - og mindre debat om det, som ikke pt. er muligt.