D. 19. marts var jeg hos en virksomhed for at holde foredraget “Sidder du nu stille igen”. I det foredrag kommer jeg bl.a. ind på de mange helbredsmæssige fordele ved at bruge hæve-sænkebordet og arbejde stående flere gange i løbet af din arbejdsdag, særligt når du har et stillesiddende arbejde. En medarbejder hos pågældende virksomhed skrev følgende mail til mig mandag d. 7. april, dvs. mindre end uger efter foredraget:

Skærmbillede-2014-04-10-kl.-11.42.10-259x300Jeg var til dit foredrag herinde i Business Danmark, og jeg vil gerne lige dele lidt info med dig:

Siden den dag har jeg stået op hver dag på jobbet – undtagen ved frokost og til møder. Det var ret hårdt de første par dage, men så blev det markant nemmere. Jeg var øm i ryg og lænd (og under fodsålerne) men efter 4-5 dage gik det væk.

Generelt er min ryg blevet betydelig bedre – forstået på den måde, at de der ”åhhhhhh” lyde når jeg før skulle ud af sengen – de er sgu væk. Jeg har væsentlig mere ”kraft” i ryg og lænd, og det hjælper mig mange andre steder.

Så tak for et godt indspark og for at gøre det så nemt, at alle kan forstå det. Det virkede i hvert fald for mig.

Hav en rigtig god mandag.

Venlig hilsen

Michael Volger Kehlet Godt

Webredaktør & Marketing

Michael har valgt at gøre det til et eksperiment og være meget disciplineret om det i nogle uger, og han udstod prøvelserne den første uge. Det har han nu fået sin belønning for – og en ny og hensigtsmæssig vane er grundlagt til arbejdslivet.

5 vigtige huskere ifm. at stå op:

  1. At stå op har følgende helbredsmæssige fordele:
    • Væsentlig øget cirkulation i forhold til at sidde ned
    • Træning af alle stabilitetsmuskler, som holder og beskytter kroppen
    • Øget forbrænding. At stå en time om dagen svarer til at løbe 1,5 km.
  2. Brug 2-3 uger på at gøre det til en vane og hav en god disciplin i en periode. Sæt det evt. i din kalender. Når det først er blevet en vane, så beder kroppen selv om at komme op at stå – så er det let.
  3. Hvor længe skal du stå op: 10-15 minutter er fint – og når du gør det konsekvent 4 gange dagligt, så vil mange opleve, at de kan stå op længere – kroppen vænner sig til det. Hvis det fortsat kun er 10-15 minutter, så det er også helt fint! Bedre at stå op flere og kortere perioder end 4 timer i træk.
  4. Hvornår skal du stå op:
    • Stå op 10-15 minutter før frokost og lad bordet blive oppe. Så er det oppe, når du kommer tilbage fra frokost. Så kan du stå op 10-15 minutter, mens du fordøjer din mad.
    • Stå op 10-15 minutter, før du skal hjem og lad bordet blive oppe. Så er det oppe næste morgen, hvor du lige kan få kroppen godt i gang ved at starte med at stå op.
    • Kl. 14/midt på eftermiddagen er et godt tidspunkt – det er der, mange oplever en vis træthed.
  5. Nogle opgaver egner sig perfekt til at stå op. Tænk over, om der er særlige opgaver, som ville være gode at stå op til.