Er det rigtigt? Kan det virkelig passe?

Endnu engang bliver jeg i en forsamling mødt med undren over, at det at sidde stille for længe ad gangen og for mange timer om dagen er så stor en trussel mod vores helbred. Det kommer bag på de fleste, at stillesiddende adfærd faktisk er blevet en af vor tids “dræbere”, og at forskningen nådesløst og uden tøven finder mere og mere evidens for, at det forholder sig sådan. Langt de fleste tror, at bare jeg træner senere på dagen (eller ugen!) .. , så går det nok.

Det ville være lettere at gøre noget ved, hvis det nu var sådan, at vi blev ramt af en dags influenza om ugen ved at sidde stille. Men sådan er det ikke. Det, der rammer os, det ligger desværre derude i fremtiden – og det tager vi os ikke lige af i dag – det kan vente og bliver ikke prioriteret i en travl hverdag.

Chris MacDonald havde et opråb til danskerne i sommeren 2017: “Det vi betragter som helt normalt, gør mennesker syge.”

At sidde stille høre med i den kategori af “helt normalt” – faktisk er det at rejse sig og stå op under mødet netop det, der bliver betragtet som lidt små-irriterende og unormalt – og det følges tit af undskyldningen om, at “jeg har lidt ondt i ryggen.”

Hvad nu hvis vi i stedet rejste os og sagde: “Jeg tænker så skarpt, når jeg står op” eller “Der kommer altid nye tanker og ideer til mig, når jeg står op”? For det er fakta: hjernen elsker den slags variation og lidt friske forsyninger og er helt afhængig af at blive holdt i bevægelse for at fungere optimalt.

Eller hvad nu hvis vi kunne holde energien høj, fordi vi fik lidt mere bevægelse og variation ind i arbejdsdagen – og dermed undgå trætheden kl. 2 eller dvaskheden og trangen til sofaen kl. 5, når vi kom hjem fra arbejde?

I England* og Finland** er der i 2015 kommet anvisninger fra nationalt hold på, hvor meget vi max må sidde på en dag, og hvordan vi skal mindske tiden vi sidder stille ved skrivebordet. [Se kilder nederst],

Det er jo lige så tankevækkende , at hvis du for 5 år siden skulle forny pensions- eller sundhedsforsikring, så ville første spørgsmål lyde: “Har du tunge løft?” I dag er første spørgsmål et andet: “Har du stillesiddende arbejde?” Medarbejderne ved skrivebordet er blevet dårlige og “dyre” liv – og det har de, der skal betale derude i fremtiden, fundet ud af. Vi mangler lige at få dem, der sidder stille, med! Den gode nyhed er nemlig, at det IKKE behøver være sådan, og at der også er belønning at hente I DAG – den ligger ikke kun derude i fremtiden men er i høj grad at finde i et helt andet energiniveau, bedre immunsystem og krop og sind i topform.

Er der mon også en sammenhæng mellem vores meget stillesiddende arbejdsliv/liv til den høje forekomst af stress, som jo står for at være en af de største udfordringer i virksomhederne i dag?

For at bringe budskabet om stillesiddende adfærd ud, har vi lavet et gratis gå-hjem-møde om at sidde stille og de konsekvenser, det har for energi, stress og helbred. I samarbejde med stresscoach Inger Petri og Pensionsrådgiver Peter Gybel har vi sat et spændende program sammen, og du får helt konkret viden om forebyggelse i tide. Ellers risikerer du at få sat “STOLEN for døren” i utide. Læs mere samt tilmeld dig her for hhv. Ballerup (3. maj), Køge (21. marts) og Holbæk (9. april).

Pensionsrådgiver Peter Gybel udtalte spontant i forbindelse med dette emne: “Får du brug for forsikring eller pension?”

Er det pensionen, fordi du forventer at leve et langt og godt liv – eller er det forsikringen, fordi sygdom indhenter?

Det er i virkeligheden “Stolen for døren” – eller forebyggelse i tide.

Vel mødt – vi glæder os til at se dig.

* Active Working CIC and Public Health England, 2015. Expert Statement on the Sendentary Office. www.getbritainstanding.org/expert_statement.php

** Finnish Ministry of Social Affairs and Health, 2015. Reduce sedentary time – get healthier! National Recommendations to reduce sedentary time, www.julkari.fi/handle/10024/126932

Læs mere her – og tilmeld dig.

Invitation_gå_hjem_møde_2018