“Jeg ved mere om ryggen efter denne formiddag end jeg har fået kendskab til gennem 4 års behandling.”

Det var en udtalelse fra en af mine kursister i sidste uge efter en times undervisning om ryggens opbygning og funktion. Når jeg holder oplæg om ryggen, så er det altid med fokus på, hvad vi hver især kan gøre for at passe godt på ryggen, dvs. at deltagerne står med nogle simple tiltag lige til at implementere i hverdagen. Og det virker opmuntrende at vide, at selv små tiltag kan gøre en rigtig stor forskel.

En anden vinkel er at forklare, hvorfor ryggener oftest opstår, at ryggener og -smerter sjældent er farligt, og at der i de fleste tilfælde er tale om en god prognose. Denne viden kan være med til at ændre holdningen til ryggen, det påvirker humøret og mindsker desperationen, og vigtigst af alt – vi får flyttet fokus væk fra smerterne og over på håndtering af smerterne. Derved får man mere mod på selv at gøre noget for at mindske generne, og når det så viser sig, at det i mange tilfælde tilmed har en god effekt selv efter ganske kort tid, så har vi sat gang i den positive spiral væk fra smerterne. Det handler om at have en forståelse af rygsmerters natur, og hvordan man bedst håndterer det.

Uspecifikke rygsmerter er de mest gængse

Vidste du, at omkring 80% af alle rygsmerter ikke har nogen egentlig diagnose, og de omtales som “uspecifikke rygsmerter”. Disse smerter kommer oftest af spændinger i musklerne i ryggen og kan afhjælpes ved at mindske spændinger, styrker stabiliteten og arbejder med musklerne for at genskabe balancen i området. Spændte muskler kan også påvirke nervevæv, og ofte er det musklerne, der skal arbejdes med – det er ikke selve rygsøjlen, der er beskadiget. Man kan næsten føle lettelsen hos medarbejdere med rygsmerter i at flytte smerter ud i muskelvævet og væk fra vitale strukturer omkring selve rygsøjlen. Vi har nemlig langt lettere ved at påvirke muskelvævet, end hvis det stammede fra selve ryggen, ledbånd og diskus.

RYGGEN ER STÆRK!

“Ryggen er kroppens stærkeste struktur. Den er bygget op af knogler, brusk, en masse kraftige ledbånd og fascier (som dem vi kender når vi ”pudser” mørbraden inden stegning). Uden på leddene finder man intet mindre end fire lag muskler. Når man undersøger folk med uspecifikke rygsmerter, ses der ikke tegn på skade (alvorlige eller permanente ændringer i vævet) i ryggen. Og intet tyder på at man risikerer skader på sin ryg ved at bruge den, selvom man har ondt. Heller ikke selv om man løfter, bærer og lign. I værste fald kan smerten forværres kortvarigt, men det er det.”

Dette afsnit er hentet fra artikel på Krop og Fysik, skrevet af fysioterapeut Pernille Frederiksen, der står bag undersøgelsen om, at viden kan mindske sygefraværet fra smerter i ryggen. Læs hele artiklen her: http://www.krop-fysik.dk/viden-kan-forebygge-rygbesvaer/

Se endvidere omtalen af studiet om forståelse af rygsmerter på Arbejdsmiljøviden her: http://www.arbejdsmiljoviden.dk/nyt/nyheder/2017/Maj/23_Ny-forstaaelse-af-rygsmerter

Diskusprolaps – operation eller konservativ behandling, dvs. kroppen kan selv

I dag er en af nyhederne at Kronprinsen i går blev opereret for en diskusprolaps. Vi kender ikke baggrunden for operationen, og den er helt sikkert både gennemtænkt og nødvendig, og operationen er ifølge Kongehuset forløbet godt. Der venter kronprinsen en periode med restitution og genoptræning – og jeg ønsker ham rigtig god bedring. Han skal helt sikkert nok komme sig helt igen, han er stærk og har en vilje af stål, så vi ser ham snart helt på toppen igen. Tænk at han gennemførte sin store dag med bl.a. Royal Run for ca. 3 måneder siden – det siger jo alt om hans vilje til at ville og evne til at kunne.

Det er dog vigtigt at slå fast, at operation for diskusprolaps er sjældent, og i 70% af tilfældende med en diskusprolaps kan kroppen selv klare det, hvis vi tilfører rette øvelser og giver den de bedste vilkår for at hele sig selv. Man kan sagtens blive fuldt funktionsdygtig igen efter en prolaps og det typiske forløb er ca. 3-6 måneder. Man opererer som regel kun hvis prolapsen er særligt stor, eller hvis kroppens heling går for langsomt (for at undgå at nerverne lider varig skade). (delvist hentet fra samme artikel som ovenfor fra Krop og Fysik.)

Så prolaps er heller ikke lig med en dårlig besked.

Det kræver tid og tålmodighed at komme sig 100% ovenpå en diskusprolaps, men langt de fleste kommer tilbage til samme funktionsniveau igen – og det vigtigste er, at de får tilføjet et par ekstra punkter til strategien for ryggen i form af mere stående arbejde, et par velvalgte øvelser og almindelig daglig bevægelse. Dvs. at dem, der har haft ryggener, ofte fortsætter med de gode ryg-tiltag og dermed får en meget stærk ryg – langt stærkere end hos mange uden ryggener, fordi de ikke laver øvelser for ryggen eller har fokus på forebyggende tiltag.

Viden til medarbejderne om ryggen – og nedsæt sygefraværet

Så lad os få bragt viden ud til medarbejderne om ryggen, dens opbygning og funktion. Ryggener kommer sjældent kun fra jobbet – vi bruger ryggen 24/7- og vi skal passe på ryggen og bruge ryggen aktivt både på arbejde og i fritiden.

Lyder det som noget for din virksomhed, så er der lige nu jubilæumstilbud hos Min Krop på Job. Jeg har nemlig 10 års jubilæum I DAG – og der er 10% på workshop og kurser frem til 10. september 2018. Læs mere på min hjemmeside her: https://www.minkroppaajob.dk/10-aars-jubilaeum/

#ikkekunvedstillesiddendearbejde #minkroppaajob #paspådinryg #bevægelseogvariation