Interview med Torben Brix, Byens Optik i Holbæk. Foto: Laila Versemann.

Måske undrer du dig over, at jeg som fysioterapeut med speciale i bevægelse og variation begynder at skrive om briller og skærmbriller.

Det er der en god grund til. Når jeg er ude på arbejdspladser for at hjælpe med den ergonomiske indretning ved skrivebordene, så møder jeg mange medarbejdere, som knokler på med trætte øjne. Jeg møder også medarbejdere, som godt ved, at deres syn har ændret sig, men som vælger at leve med det.

Det kan vise sig at være rigtig dumt. 

For hvis du i bund og grund ikke kan se dit skærmbillede tydeligt, så kompenserer du automatisk for dit manglende syn med alle mulige uhensigtsmæssige arbejdsstillinger. Kroppen og din energi betaler en høj pris.

Kroppen bliver anspændt, og det starter måske med et hold i nakken og efter utallige timer (der er mange hver uge …) kan det ende med en diskusprolaps.

Sådan var det ved at gå for en af optometrist Torben Brix’ bekendte, der brugte nakken til at kompensere for et dårligt syn pga. tunge øjenlåg. Heldigvis kom en optiker til i rette tid og forhindrede en operation for diskusprolaps ved at lokalisere, at problemet skyldtes øjnene. Efter en øjenoperation (de tunge øjenlåg) forsvandt generne i ryggen.

Jeg møder medarbejdere på arbejdspladserne, som ikke ønsker skærmbriller, for som de siger:

”Mine øjne bliver dovne af at få skærmbriller”

Er det nu også rigtigt? Netop det har jeg spurgt Torben Brix om, som er optometrist og indehaver af Byens Optik i Holbæk.

Det blev til en spændende samtale med mange vigtige pointer og stof nok til 4 artikler om synet generelt og i særdeleshed ved skærmen/skærmene, som jeg deler her på bloggen i løbet af de næste uger. Jeg blev så meget klogere, og jeg kan kun opfordre dig til at læse med og få lagt en god plan for dine øjne.

Sandt eller falsk: Skal vi vente så længe som muligt med at få briller, fordi øjnene bliver dovne? 

Hvad siger eksperten til det?

FALSK! 

Her var Torben Brix meget klar i sit svar: ”Du kan ikke påvirke øjets evne til at ændre fokus – hverken ved at undlade at gå med briller, gå med for svage briller eller gå med for stærke briller. Den evne er upåvirkelig af briller.”

Med andre ord:

  • Du kan ikke genskabe styrken i dit syn ved bevidst at undlade at få briller.
  • Men det skader heller ikke dit syn, hvis du ikke får briller, selvom du har behov for det.

”Undtagelsen til dette er børn i alderen 0 til 8 år. De kan få en skade på nethinden, hvis de ikke kan fokusere. Derfor kan man hos børn i denne aldersgruppe bruge briller forebyggende, ligesom det er vigtigt at være opmærksom på, om barnet kan se ordentligt,” understreger Torben Brix.

Flere og flere bliver nærsynede>

Lige nu ser vi en øget tilbøjelighed til nærsynethed i Vesteuropa. Hvorfor stiger dette tal?

”Man mener, at det skyldes vores meget stillesiddende jobs og nærfokuserede skærmarbejde. TV, tablets, telefoner – de har helt sikkert en del af forklaringen, ligesom kost og livsstil også går ind og påvirker – men man ved det faktisk ikke med 100% sikkerhed endnu,” siger Torben Brix.

Det vil sige, at flere og flere lever med nærsynethed, og det ikke at kunne se langt.

Mange mennesker lever også med ikke at kunne stille skarpt på skærmen. Men selvom øjnene ikke påvirkes yderligere af ikke at kunne stille skarpt, så kan det påvirke så mange andre ting ikke at kunne se ordentligt.Et fravalg af briller har flere konsekvenser

Når kroppen kompenserer i kropsholdning, nakke, skuldre og ansigt, så bliver manglende briller et problem. Og udover de meget mærkbare konsekvenser for kroppen, så kan det faktisk også ødelægge dit gode humør, din koncentration og din ydeevne – fordi du bruger energi på noget, som du normalt ikke skal bruge energi på, nemlig at se.  Tre hurtige tips korrekt skærmindstilling

Derfor vil jeg her komme med tre hurtige tips til at indstille skærmen rigtigt, så øjne og krop kan slappe mest muligt af, og så du undgår unødigt slid fra at se ordentligt på skærmen:

  1. SÆNK SKÆRMEN. Har du et felt til skærmen nederst i din almindelige briller eller skærmbrille, så sørg for at få skærmen så langt ned som muligt.
  2. BRUG SKÆRMEN AKTIVT. Vurdér hvor på skærmen, du ser bedst og slapper mest muligt af i øjnene, og placér så mest muligt af dit arbejde lige dér i mindre vinduer.
  3. TIP SKÆRMEN BAGUD. Gør vinklen til dit syn vinkelret. En lodret skærm er mere anstrengende at læse på, end hvis skærmen er tippet lidt bagover.

Desuden skal du ‘holde øje med din hage’. Bruger du ‘hagen til at kigge med’ – dvs. løfter du hagen let, så går det i nakkemusklerne. Vi kan ikke helt fornemme vores nakkemuskler, men hagen har vi mere styr på.

Og så skal du selvfølgelig: HOLDE PAUSER. 2 aktive minutter hver halve time til lige at ryste kroppen, lave et par velvalgte øjeøvelser eller komme lidt ud i den friske luft. I England er der kommet anbefalinger ift. pause og synet: For hver 45 minutter skal der indlægges 5 minutter til at gøre noget andet med øjnene.

Jeg håber du har fået lyst til at få tjekket dit syn eller tjekket din arbejdsstation. 

Følg med på linkedin, facebook eller min blog på hjemmesiden for at læse de næste tre artikler om synet på kontoret. Vi kommer ind på følgende emner – efter interviewet med Torben Brix:

  • Egen optik versus skærmbrille: Hvad er forskellen?
  • Anskaffelse af skærmbriller: Hvad skal jeg være opmærksom på?
  • Pas godt på dine øjne: gode tips fra både optometrist og fysioterapeut

For din gode energi … og dit gode syn 😉