Book et møde

20-8-2 for arbejdsmiljø­organisationen

Instruktion til arbejdet ved skrivebordet?

Lov om arbejdsmiljø §17 (til højre) forbindes ofte med områder, hvor der er de helt åbenlyse risici ved arbejdet, f.eks. tungt fysisk arbejde eller arbejde med kemiske stoffer. Arbejdet ved skrivebordet udgør en væsentlig helbredsrisiko, og der ER sygdomsfare ved at sidde stille for længe ad gangen, og §17 gælder også her.

Løsningen er bevægelse, variation og neutral holdning, og det kræver oplæring og instruktion af medarbejderne. Det er viden, som arbejdsmiljøorganisationen skal have, så I har kompetencerne i virksomheden.
 
Det medarbejderne skal vide ved skrivebordet er: 
  • Hvorfor er bevægelse i løbet af dagen vigtigt – og hvorfor kan løbeturen efter arbejde ikke nulstiller de mange timer på stolen?
  • Hvordan bruges bord og stol optimalt ift. variation og neutral kropsholdning?
  • Hvordan bruger jeg min(e) skærm(e), så jeg belaster øjne, ansigtets muskler og skuldre/nakke mindst muligt?
Disse spørgsmål skal alle arbejdsmiljørepræsentanter kunne svare på og levere viden om for at leve op til §17 i Lov om arbejdsmiljø. 
Kontakt os for mere information

Hvad siger arbejdsmiljøloven om arbejdet ved skrivebordet:

 
Fra bekendtgørelse af lov om arbejdsmiljø – om risiko og instruktion
 
§ 17. Arbejdsgiveren skal gøre de ansatte bekendt med de ulykkes- og sygdomsfarer, der eventuelt er forbundet med deres arbejde.
Stk. 2. Arbejdsgiveren skal endvidere sørge for, at de ansatte får nødvendig oplæring og instruktion i at udføre arbejdet på farefri måde.

20-8-2 metoden som forebyggende indsats og suppleringskursus

Arbejdsmiljøorganisationen skal være med til at holde liv i det gode arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Det kan nogle gange blive en opgave, hvor det handler mest om de udfordringer, der opstår. Det er en vigtig opgave, men det er mindst lige så vigtigt at være på forkant og at være med til at sparke liv i forebyggelsen. 
 
Med 20-8-2 metoden kan I som arbejdsmiljørepræsentanter være med til at gøre en indsats for forebyggelsen på en måde, hvor I får viden og materialer til at levere et budskab uden at komme med korrektioner til arbejdsstillinger og løftede pegefingre.
 
Med 20-8-2 metoden følger et suppleringskursus til arbejdsmiljøorganisationen incl. kursusbevis. 
 
Kurset består af følgende:
  • Viden om risici ved arbejdet ved skrivebordet og stillesiddende adfærd
  • Forslag til at starte op og vedligeholde 20-8-2 metoden og at skabe et fælles sprog for og fælles holdning til bevægelse
  • Viden om basal kontorergonomi, særligt ift. neutral holdning ved siddende og stående arbejde og variation
  • Viden om skærmenes betydning ift. neutral kropsholdning, synet, øjnene og udfordringer i nakke/skuldre
Kurset leveres online, og det er let at holde alle medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen opdateret, også ved udskiftninger. Der følger en opfølgning med på 2 timer, enten på fælles zoom hold (afholdes løbende) eller fysisk i virksomheden. Dette aftales i forhold til virksomhedens behov og størrelse af arbejdsmiljøorganisationen. 
 
Med 20-8-2 metoden sørger vi for at holde arbejdsmiljøorganisationen klædt på til at holde fast i bevægelsernes betydning for at mindske de negative konsekvenser, et stillesiddende arbejde har for kroppen, både fysisk og mentalt. 
Hør mere om 20-8-2
CVR: 40646337

Min Krop på Job ApS

v/ Fysioterapeut Lone Østergaard
Bellisvej 6
4300 Holbæk
 

Kontakt

Min Krop på Job ApS | Bellisvej 6 | 4300 Holbæk | Tlf.: +45 23 46 01 51