Book et møde

Skærmbriller: Bredde eller dybde? – hvor skarpt skal omgivelser og skærm stå for dig?

« Tilbage
Dato: 19. november 2018

Lær at vælge de helt rigtige skærmbriller og få 3 hurtige tips til at aflaste dine øjne.

Som fysioterapeut med speciale i bevægelse og variation skriver jeg om briller og skærmbriller, for hvis du i bund og grund ikke kan se dit skærmbillede tydeligt, så kompenserer du automatisk for dit manglende syn med alle mulige uhensigtsmæssige arbejdsstillinger. Konsekvensen er, at din krop og din energi kommer til at betale en alt for høj pris.

I min sidste artikel fik vi slået fast, at dine øjne ikke bliver dovne af skærmbriller. Så min anbefaling til dig er: få dem nu anskaffet, hvis dine øjne har brug for dem. 😉

Hvilken type skærmbriller skal du tage ned fra hylden, når du står hos optikeren? Først og fremmest skal du spørge optikeren – men det er nu godt at vide lidt om, hvad du skal være opmærksom på.

Lad os lige starte med en definition af to vigtige begreber, dybde og bredde.

  • Dybde er at du kan se ud i rummet, når du løfter øjet væk fra skærmen, dvs. at du har flere optiske styrker i din skærmbrille.
  • Bredde er lidt højere kvalitet i den optiske styrke, der kan se skærmen – dvs. at du kan se hele skærmen klart i hele glassets bredde.

Vil du have dybde eller bredde i dine skærmbriller? Det er et vigtigt spørgsmål at tage stilling til, men allerede dér er det for teknisk for mange til at kunne svare rigtigt på det. Jeg har spurgt optometrist Torben Brix fra Byens Optik i Holbæk om, hvad der er bedst, når du skal vælge din skærmbrille.

Torben Brix: ”Vi spørger altid ind til brugen af skærmbriller, og ofte svarer folk:”

“Jamen jeg bruger dem ikke, for så snart jeg kigger ud i lokalet eller går til printeren, så sejler det hele rundt, og så er det lettere at lade være med at bruge dem.”

“Dvs. at skærmbriller med rum-design [red: at kunne se ud i rummet] det mest velfungerende – altså en skærmbrille med mere dybde end bredde.”

Det er væsentligt at slå fast, at vælger man dybde, dvs. at kunne se ud i rummet med skærmebrillerne, så går det ud over bredden.

Torben Brix kommer med denne tommelfingerregel:

”Når du får flere forskellige optiske styrker i glasset, så får du  et smallere felt af skarphed på din skærm.”

Dit syn er meget praktisk indrettet: Du kan kun se et meget begrænset område skarpt, uanset hvor meget bredde, der er i din brille.

På den baggrund vil jeg tillade mig at konkludere og komme med disse anbefalinger til dig, når du står og skal vælge skærmbriller:

  • En skærmbrille med mere bredde end dybde er en brille, hvor du ser skærmen knivskarpt, men til gengæld er omgivelserne lidt slørede. En skærmfokuseret brille giver altså god kvalitet til selve skærmarbejdet, men kan have den udfordring, at de lander i etuiet, fordi det er besværligt at tage den af og på, når du skal se og bevæge dig i lokalet omkring dig.
  • En skærmbrille med dybde til både at læse med, se skærmen med og se ud i rummet med er overordnet betragtet den type, der bliver brugt mest – og måske derved også den type, der har den bedste effekt på kontoret. Vær dog opmærksom på, at der ikke skabes samme rum-design i en skærmbrille som i en almindelig brille. Du kan altså ikke forvente, at du med en skærmbrille kan sidde i sofaen og læse og lige se op på fjernsynet. Det kræver en brille med progressive glas.

Eye-movers or head-movers – hvad er bedst?

Uanset hvilken type skærmbrille, du vælger, skal du flytte dit syn lidt rundt på skærmen. Hvordan gør du så det mest optimalt?

Nogle flytter kun øjnene, og de får problemer med at se klart på skærmen med briller, og de vil opleve udfordringer med at se og dermed gener fra øjne og deraf spændinger og kompensationer.

Dem, der flytter næsen/hovedet, har meget færre udfordringer, og de ser klart på en større del af skærmen, fordi synsfeltet i brillen flytter med.  Så jeg vil anbefale, at du de næste dage er opmærksom på, hvad du gør – og at du øver dig i at blive head-mover;-)

3 hurtigt tips til at nedsætte belastningen i dine øjne i løbet af en lang dag bag skærmen:

  1. ARBEJD I MINDRE VINDUER. Hvor på skærmen er det bedst at se? Lav mindre vinduer og placer dem lige der, hvor det er bedst at se og hvor både øjnenes muskler og nakkemusklerne slapper mest muligt af.
  2. VÆLG EN PRIMÆR SKÆRM. Har du to skærme, så kan der være en meget god grund til det rent arbejdsmæssigt, men øjnene og nakken er ikke begejstrede for det meget brede synsfelt. Hvis det er muligt, så hav en primærskærm placeret lige frem for dig, og hav sekundær skærmen enten på skrå til højre eller venstre for skærmen. Prøv at lave et mindre vindue af det, du arbejder mest med på sekundær skærmen, Træk vinduet fra top til bund af skærmen og placér det tættest på den primære skærm. På den måde kan du skære en halv skærm af det krævede synsfelt uden at gå på kompromis med fordelene ved at have to skærme.
  3. HOLD PAUSER. Husk pauserne væk fra skærmen. 2 aktive minutter pr. halve time er godt for både krop, sind OG øjne.

Jeg håber du er blevet klogere på valg af skærmbrille.

 

Læs også: Sandt eller falsk: Gør skærmbriller dine øjne dovne?

 

For din gode energi … og dit gode syn

/Lone Østergaard

Forskning Om os
Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
16. april 2021
En uges feedback - læs de 5 meget forskellige vinkler her
Her har jeg samlet denne uges tilbagemeldinger på oplæg, ideer og bog. De kræver egentlig hver især sin helt egen artikel - men sammen kan de 5 her altså noget magisk.
Læs indlæg
20. november 2020
Hjemmearbejde og november
Din energi er det vigtigste i forhold til at skabe en god dag.
Læs indlæg
5. august 2020
Hjemmearbejdspladsen
Er det spisebordets skyld?
Et meget omtalt emne de seneste måneder har været hjemmearbejdspladsen. Jeg har hørt så mange tale om deres egne oplevelser, vi deler ny læring om zoom- og teamsmøder og måden at være i det på, og vi har hver vores oplevelse af hjemmearbejdspladsen.
Læs indlæg
CVR: 40646337

Min Krop på Job ApS

v/ Fysioterapeut Lone Østergaard
Bellisvej 6
4300 Holbæk
 

Kontakt

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
Min Krop på Job ApS | Bellisvej 6 | 4300 Holbæk | Tlf.: +45 23 46 01 51