At sidde ned hele dagen er blevet et NO-GO

Arbejdsmiljøorganisationen i Spar Nord har sammen med Lone Østergaard fra Min Krop på Job fået de fleste medarbejdere op fra skrivebordsstolene og i bevægelse i løbet af arbejdsdagen.

 På den måde er arbejdsmiljøet blevet bedre – og fokus på arbejdsmiljøorganisationens arbejde større. Og dette var netop målet i 2017, da banken indledte samarbejdet med Lone Østergaard om konceptet Slip Stolen.


Slip stolen er et koncept målrettet til medarbejdere, som primært arbejder ved skrivebordet. Konceptet handler i alt sin enkelthed om, at medarbejderne skal ændre siddevaner. Man skal sidde mindre og bevæge sig mere – simpelthen fordi det giver mere energi. På jobbet og i livet i øvrigt.
”Vi mødte Lone Østergaard og Slip Stolen konceptet første gang i 2017. Vi ville gerne have mere fokus på Arbejdsmiljøorganisationens arbejde, og Slip Stolen og de andre af Lones aktiviteter passede rigtig godt til den opgave,” siger Lea Magnusson, Direktør, Facility Management i Spar Nord.

Slip Stolen bygger på forskning og fakta

 Slip Stolen handler om at være en smule mere fysisk aktiv i løbet af arbejdsdagen ved at bruge sit hævesænkebord og udnytte naturlige pauser og chancer til bevægelse. Dette koncept matchede Spar Nords ideer om, hvordan man ville udvikle arbejdet i arbejdsmiljøorganisationen.

Det tiltalte også medarbejderne i den videnstunge virksomhed, at Slip Stolen-konceptet ikke bare byggede på, at det føltes godt og rart. Sussi Carina Høyer er kunderådgiver hos Spar Nord i Hasseris og desuden arbejdsmiljørepræsentant og medlem af Spar Nords Arbejdsmiljøudvalg.

”Jeg var meget positiv lige fra start. Jeg syntes, det var enkelt og faktabaseret, og det er to ord, der passer rigtig godt til Spar Nord,” siger Sussi Carina Høyer om starten på bankens Slip Stolen-aktiviteter. Lea Magnusson er enig, og tilføjer:
”Et af Spar Nords værdiord er ”Vær ordentlig”. Derfor var det vigtigt for os, at konceptet var ordentligt, og at de tanker og ideer, som Lone præsenterede os for, byggede på viden og fakta. Hvad betyder det at komme op og stå eller ud og gå i løbet af arbejdsdagen? Det er der forskning, der beskriver, og denne forskning præsenterede Lone os for.”

Slip Stolen tager hensyn til at mennesker er forskellige

 En anden ting ved Slip Stolen-konceptet, som repræsentanterne fra Spar Nord fremhæver, er den fleksibilitet og mulighed for tilpasning, som Lone Østergaard tilbyder. Fordi mennesker har forskellige behov, og ikke alle har lyst til eller mulighed for at lave de samme øvelser.  
 
”Lone har altid været god til at lytte til vores behov og til at omsætte dem i praktiske og mulige løsninger,” siger Lea Magnusson og fortsætter:
”For eksempel var noget af det første, vi talte om, at mange af vores medarbejdere har lang transport til og fra arbejde, og hvordan kan man hjælpe dem? Det resulterede i, at Lone Østergaard foreslog en række øvelser og en film, som er målrettet mod vores ”kørende medarbejdere”. Den måde at udvikle løsninger på, sammen med os, og specielt til os, er noget, vi virkelig sætter pris på.”

Slip Stolen gør arbejdspladsen mere attraktiv

 I Spar Nords optik er Slip Stolen en del af Spar Nords HR-strategi, som skal sikre, at banken vedbliver med at være en attraktiv arbejdsplads, der kerer sig om sine medarbejdere, og fortsat kan tiltrække de mest kompetente medarbejdere. Lea Magnusson forklarer:
”Vi stod ikke med et særligt problem, der skulle løses, da vi besluttede at implementere Slip Stolen-konceptet. Men som en ansvarlig virksomhed vil vi gerne sikre os et så attraktivt arbejdsmiljø som muligt. Desuden vil vi gerne indrette arbejdsdagen, så dygtige medarbejdere bliver i jobbet så længe som muligt.”

Slip Stolen gør det nemt at få bevægelse ind i hverdagen

 Konceptet bygger på nogle meget enkle principper. Principper som er nemme at huske og nemme at passe ind i det daglige arbejde. Et princip er eksempelvis 20-8-2, altså princippet om at sidde i 20 minutter, stå i 8 minutter og så være aktiv i 2 minutter. Dette princip har virkelig bidt sig fast hos Spar Nord – fra direktionsgangen og ud i de enkelte afdelinger.

”Der er heldigvis fuld opbakning til Slip Stolen-konceptet fra vores direktion. De har meget klart sagt, at de støtter det og er overbeviste om, at det øger vores trivsel og effektivitet,” siger Sussi Carina Høyer.

Hun forklarer videre, at der faktisk er ét af Spar Nords direktionsmedlemmer, der kun holder stående møder. Der er simpelthen ikke mødestole på kontoret, men kun et højt bord. Det kan man da kalde et både sundt og godt signal.
”Jeg kan se, når jeg kommer rundt i Spar Nord, at rigtig mange kolleger følger 20-8-2. Det er blevet OK, at man ikke sidder ved bordet hele dagen. Ingen bliver mistænkt for ikke at lave noget, fordi man lige går en tur rundt om huset,” siger Sussi Carina Høyer.

”De fleste har et forhold til 20-8-2 i Spar Nord, og det er jeg rigtig glad for. Det er en fornøjelse at mærke, at kollegerne kender det og kan huske det, når man kommer forbi,” siger hun.

Slip Stolen har godt fat i hver anden medarbejder

 Spar Nord vurderer, at omkring 800 ud af bankens 1.600 medarbejdere deltager aktivt i Slip Stolen. Det høje tal kan banken ikke mindst takke de mange og gode Slip Stolen-materialer for.
”Der er meget og meget godt materiale. Hvad enten man helst vil læse, lytte eller se, så er der noget for enhver. Der er både bøger, film og lydbøger. Og ved siden af er der så alt det, der ligger tilgængeligt på hjemmesiden, nyhedsbreve med mere. Så jo – der er noget for enhver,” siger Lea Magnusson. Sussi Carina Høyer tilføjer: 

”Når jeg som AMU-repræsentant er ude og hilse på nye kolleger i mit område, har jeg altid en Slip Stolen-folder med. Og jeg kan konstatere, at langt de fleste bliver meget positivt overrasket over, at det er noget, vi har fokus på.”

Slip Stolen fører nye projekter med sig

 Helt aktuelt står Spar Nord nu et sted, hvor mange medarbejdere har arbejdet hjemmefra, og nu er på vej tilbage til deres arbejdspladser i banken. Det betyder nye udfordringer, og en af de mest aktuelle er støj og forstyrrelser i storrum.
 
”Lone Østergaard kender os, og er i stand til at sætte sig ind i vores udfordringer, så det er altid relevante forslag, hun kommer med. Det gælder også nu, hvor vi er i færd med at vende tilbage efter pandemien til mere normale tilstande på kontorerne”, siger Lea Magnusson.

Slip Stolen har udviklet arbejdsmiljøorganisationen

 ”Vi er blevet klogere af at samarbejde med Lone Østergaard. Hun har bidraget til Spar Nords rejse på arbejdsmiljøområdet, og det har været en dejlig rejse,” siger Lea Magnusson. Sussi Carina Høyer tilføjer en mere personlig erfaring:

”2-tallet i 20-8-2 er enormt vigtigt for mig. Det er det magiske tal. Det kommer ind der, hvor hjernen er ved at gå i stå og trænger til noget ilt. De der to minutters aktivitet hver halve time er virkelig effektive.”

 Om Spar Nord
Spar Nord Bank A/S er Danmarks 5. største bank. Banken har rødder i Nordjylland og beskæftiger knap 1.600 medarbejdere, der servicerer ca. 390.000 kunder fra 49 filialer i Danmark.

DEL GERNE DETTE INDLÆG