Ergonomisk rådgivning på kontoret

ERGO 2020: Et forløb med værdi til alle

ERGO 2020 – mere værdi for indsatsen!

Stop nedslidningen – øg energien!

Viden om krop og belastning | Fysiske kompetencer | Optimal anvendelse af udstyr og inventar | Incl. gør-det-selv materiale til alle

Tilpas arbejdet til mennesket – ved skrivebordet

For at opnå varige resultater indenfor ergonomi, skal vi have en bredere og mere helhedsorienteret indgangsvinkel til det.

Efter en ergonomisk gennemgang af arbejdspladserne vil du opnå:

  • Relevant viden om kroppen og en øget bevidsthed om, hvordan en relativ lille indsats kan hæve energiniveauet markant
  • Input til at praktisere variation, der øger produktiviteten og forebygger nedslidning
  • Enkle redskaber til at udvikle vaner i løbet af arbejdsdagen, der styrker kroppen
  • Vækker budskabet og holder budskabet i live hele 2020

“Kære Lone. Tusind tak for nogle fantastiske dage i dit selskab. Der er blevet taget hul på at forbedre mange medarbejderes fysiske udfordringer og ikke mindst allerede skabt et øget velvære og en øget energi på arbejdspladsen – TAK.” Kamilla K. D. Næsager, Næstved Kommune, Center for Børn og Unge.

Mere energi og bedre resultater

Mennesket er ikke skabt til at sidde stille, og den massive forskning på området har betydet, at stillesiddende arbejde er sneget sig op ad listen og rangerer på top 3 over de mest belastende jobs. Vi tilpasser os og lader stå til – og dårlig indretning af arbejdspladsen og forkert eller ikke optimal brug af udstyr og inventar er en vane på lige fod med de mere hensigtsmæssige vaner. Det er typisk noget, som mange medarbejdere ikke lægger mærke til og ikke ændrer på – før der bliver skabt opmærksomhed om det.

Ergonomi kan kort defineres som at tilpasse arbejdet til mennesket. Vi har dog alle mere eller mindre en tendens til at gøre det modsatte; vi tilpasser mennesket til arbejdet; – særligt når vi har travlt og har mest brug for at lytte til kroppen. Og resultatet er, at kroppen belastes og udsættes for nedslidning.

Deltag i Ergo 2020 – og få mere værdi for indsatsen. I får bl.a.

  • 6 temaer som nyhedsmails/små videoer med gode tips til arbejdsdagen (I lægger selv på intra eller sender ud – jeg sender kun til én kontaktperson, så I bestemmer selv, hvordan budskabet skal videre). Se indhold nedenfor.
  • Altid ret til sparring på mail eller telefon til HR/AMO, f.eks. ved indkøb af udstyr og inventar eller ved spørgsmål til ergonomien i løbet af året.
  • Svar på spørgsmål fra medarbejderne via mail – så vender jeg tilbage, enten på mail eller telefon.
  • Telefonsparring til gravide medarbejdere om særligt siddestilling og at passe på bækken og ryg.
  • 1 dag pr. kvartal eller pr. halvår i virksomheden, som vi aftaler løbende
  • Mulighed for peptalk, hvis I ønsker at starte dagen med dette (evt. for nye medarbejdere)

Ergonomisk rådgivning leveres i 3 step:

1. Viden om krop og belastning

Vi skal vide lidt mere om kroppen for at kunne passe bedre på den – og skabe optimale betingelser for arbejdet.

Leveres som gør-det-selv materiale (se nedenfor) eller som fælles oplæg og foredrag/workshop.

Foredrag – læs her

2. Kroppens basale behov

Hvordan får vi lagt en plan for kroppen, der sikrer, at den vedligeholdes og kan holde til arbejdet? Det skal være enkelt for de fleste – og kunne passes ind i en travl hverdag.

Leveres som gør-det-selv materiale eller som foredrag eller ved individuel rådgivning,

3. Udstyr og inventar

Udstyr og inventar skal enten øge variationen eller nedsætte belastningen. Optimal brug af udstyr og inventar kan markant nedsætte nedslidningen, og mange kan mærke en forskel med det samme. At muskler slipper taget eller at nakken slapper af.

Praktisk og ved din plads er at foretrække her. Se også gør det selv-materialet nedenfor.

Incl. gør-det-selv materiale om kroppen på job – let og lige til at gå til

At sidde uden at få ondt

Hvordan bruger du din stol og hvorfor skal du kende dens indstillinger? Brug 5 minutter – gerne med en kollega – og sammen er I meget klogere på stolens muligheder og at sidde med mindst mulige belastning. 

Incl. viden om hvorfor du skal afbryde siddetiden ofte. 

At bruge dit bord er nøglen

Bordet skal bruges mange gange i løbet af en dag – og det handler aldrig om at stå længst muligt. Her er de simple tips til at finde rette højde og til at få det indarbejdet i din dag – uanset om du er til faste tidspunkter eller skal have det ind i dag på andre måder. 

Stå op

Det er så simpelt – og dog så svært! Vi har alle et hæve-sænkebord – og meget få benytter det til stående arbejde. Her vil du lære om de to muskelsystemer, og hvordan de arbejder og reagerer forskelligt – og kræver helt forskellig opmærksomhed. Det er nyttig viden, som vi alle burde have – men som kun få kender til og praktiserer.

Undgå kontornakken

Nøglen til nakken ligger i lænderyggen – og dermed i bækkenet. Er lænd lige, så kan hovedet balancere på toppen af rygsøjlen, og du mindsker belastningen markant og undgår gener i ryg og nakke. Det kalder jeg at arbejde MED tyngdekraft og anatomi. Det du typisk gør er det modsatte, og det er hårdt arbejde at tage kampen op MOD anatomi og tyngdekraft hver dag, så den skal vi have vendt om.

1 eller 2 skærme - Skån nakke og øjne

Arbejder du med 1 eller 2 skærme? Uanset hvad – så skal du bruge skærme optimalt. Synet er sans nr. 1, og du vil altid komme til at se, men ofte betaler nakken, ansigtet eller hovedet en pris. Her er input til både højde og placering og flere lette skærmtips. Målet er at få dine øjne og nakke til at slappe mest muligt af. 

Pausens værdi

Hvad er den gode pause – og hvorfor skal du blive bedre til at tage pausen alvorligt? Kroppen er et fantastisk “maskineri” – hvert eneste sekund arbejder kroppen med at reparere og gøre godt – den får bare ikke altid budt de rette vilkår. Lær at bruge dine pauser til at bygge op og restituere – det gavner både effektivitet og velvære.

Information og materiale distribueres over året til virksomheden
I beslutter, hvordan det skal ud til medarbejderne. Det kan evt. lægges på intranettet, så de har adgang til det når som helst.

Ofte stillede spørgsmål på kontoret

Jeg cykler til og fra arbejde - er det ikke nok?
Nej – det er den største misforståelse ifm. stillesiddende adfærd. Rigtig mange medarbejdere tror, man kan “løbe sig fra det” efter arbejde og at alt er godt, når man bare lever en aktiv livsstil.

Det er vigtigt at slå fast, at stillesiddende adfærd IKKE er det samme som at være fysisk inaktiv. Du kan sagtens opfylde alle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen hvad angår fysisk aktivitet og alligevel have en usund og stillesiddende adfærd resten af dagen.

Boost 1 handler om stillesiddende adfærd og giver dig den viden, du skal have for at kunne justere dine vaner og hoppe direkte ud af risikogruppen “stillesiddende” – og undgå alle de negative helbredsmæssige konsekvenser. Vi kommer i øvrigt ind på stillesiddende adfærd i flere boost, og der vil være inspiration i samtlige boost til mere bevægelse og variation i din hverdag.

Hvorfor skal jeg stå op?
Du skal stå op fordi det er den BEDSTE variation til et stillesiddende arbejde. Du aktiverer de indre muskler, som er så afgørende for at undgå gener og smerter i ryg og nakke.

Viden om de to muskelsystemer finder du i boost 3. De to muskelsystemer arbejder og reagerer forskelligt, og derfor er det væsentligt at kende til forskelle og sikre, at de samarbejder og at der er balance mellem de to systemer. Er du for stærk i de yderste uden at have den indre stabilitet på plads, så kan du risikere at gøre skade på dig selv.

At stå op er godt for dig i dag – og at lære dig selv at stå op vil komme dig til så meget til gode, jo ældre du bliver.

Er der forskel på, hvordan man sidder?

Ja – men sidder du ikke for længe ad gangen, er det ikke helt så afgørende. Der er til gengæld meget at hente i at kende lidt til at sidde rigtigt, når du sidder ved skrivebordet, for du er opslugt af dit arbejde og tænker slet ikke på kroppen. 

 

Hvad siger kunderne?

”Vi kan varmt anbefale Lone, som er dygtig og har fagligheden i top. Hun er fantastisk til at skabe kontakt til hver enkelt person, både i større forum og one-to-one. Lone er omhyggelig og tidsbevidst. Vores medarbejdere har virkelig haft gavn af hendes besøg, og vi har forstået budskabet om, at kroppen på job er eget ansvar.”

Mette Andersen
Simcorp

”Lone Østergaard er en meget dygtig, kompetent og nærværende oplægsholder og rådgiver, som forstår at tage de relevante ting med, så det bliver forståeligt for alle og ikke mindst giver mening.”

Bettina Rasmussen
Administrationschef
Køge Bibliotek

“Jeg har fra flere af mine kolleger fået så meget positiv respons på såvel dit oplæg som din efterfølgende rådgivning. Det min klare fornemmelse, at medarbejderne har følt, at de har modtaget god og kompetent vejledning og råd fra din side.”

Morten Seerup
Arbejdsmarkeds- og Arbejdspladskonsulent

“Det har været en stor fornøjelse at have dig i huset og du har bare passet så godt ind hos os. Lad os endelig holde kontakten – jeg kunne ikke forestille mig en bedre konsulent til den opgave, som du har løftet hos os. TAK!

Betinna Sidor, HR og Administrationschef
Inforevision A/S

Nogle spørgsmål?

Brug formularen til højre og skriv til mig.

Nogle spørgsmål?